fredag 31 januari 2020

Jay and Silent Bob Reboot (2019) recension

Jay och Silent Bob har hängt utanför samma affär i hela sina liv. Det är bara gånger som världen velat dra med dem på äventyr som dem då fått annat att göra. När det nu ska göras en uppföljare på Bluntman and Chronic, vars föregångare också var baserad på dem, och dem blivit listigt lurade på sina namn så måste även denna film stoppas till varje pris. På vägen till Hollywood får dem sällskap utav ett gäng tonåringar och det bästa dem vet är Bluntman and Chronic.

Denna uppföljare till Jay and Silent Bob Strike Back (2001) är även den regisserad utav Kevin Smith som även spelar Silent Bob i båda filmerna och i denna film gör han även rollen som sig själv. Vi får också återigen se Jason Mewes som Jay. Det märks att dem kan de här rollerna utan och innan och filmen är kryddad med en hel del kopplingar till tidigare filmer samt föregångaren till just denna. Övriga filmer som karaktärerna figurerat i är Clerks (1994), Clerks 2 (2006), Mallrats (1995) och Dogma (1999). Det är absolut inget fel på tempot i denna film och det är som vanligt en skön glidarstämning som rör sig genom filmen. Den är snyggt filmad och attityden filmen har verkar genom hur kameran används då det inte alltid är för avancerat utan snarare något mer smartare filmat.

Jag tänker rätt ofta på hur svårt det egentligen måste vara att spela Silent Bob men den rollen verkar vara som gjord för Kevin Smith som är bra på att förmedla vad han vill med bra minspel och närvaro i scenerna. I Jason Mewes fall blir hans roll mer ansvarstagande i denna film vilket han lyckas leverera på ett bra sätt. Det kan säkert ha att göra med att han kan karaktären till punkt och pricka och förstår hur han då ska leverera ett ansvar på Jay. En rätt så stor roll har även Kevin Smiths dotter Harley Quinn Smith som Milly. Hon gör sin roll trovärdigt och har även hon ett skapligt bra minspel och det syns att hon är en Smith. I övrigt får vi återse skådisar som Ben Affleck (Good Will Hunting, 1997, Gone Girl, 2014), Matt Damon (Good Will Hunting, 1997, The Departed, 2006), Chris Hemsworth (Thor, 2011, Avengers, 2012), Val Kilmer (The Doors, 1991, Saint, 1997), Jason Biggs (American Pie, 1999, Loser, 2000), Shannon Elizabeth (American Pie, 1999, Thirteen Ghosts, 2001) med flera. Ingen gör en dålig insats och när några utav dem dyker upp i filmen så får man ett litet leende och kanske förhoppningsvis ett gott skratt.

Filmen handlar bland annat om föräldraskap och om att ta ansvar. Men utöver det handlar den lika mycket om att vara tonåring och börja lära sig utav livet. En stor del utav filmen handlar om integritet och upphovsrätt och vad händer egentligen när man inte längre existerar. Humorn i filmen är som vanligt mycket bred och jag gillar att det skämtas om det mesta och särskilt skämtet om terrorister. Filmen var klart bättre än vad man kunde vänta efter 18 år mellan dem två. Den är klart sevärd och mycket underhållande och seriösare än väntat vilket inte gjorde någonting.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVDBLU-RAY

Efter några finansiella floppar och med kritik från både recensenter och fans med skräckfilmerna Red State (2011), Tusk (2014) och Yoga Hosers (2016) så återgick nu Kevin Smith till sitt älskade View Askewniverse som senast fick en film med Clerks II (2006). Det här är uppföljaren på Jay and Silent Bob Strike Back (2001) där vi får se vad som hände med stoner-radarparet efter slutet på filmen.

18 år har gått sedan vi såg Jay (Jason Mewes) och Silent Bob (Kevin Smith) i en Kevin Smith-film. Då skulle de stoppa en film som var baserad på deras alteregon Bluntman och Chronic att göras. Dessa karaktärer av serieskaparen Banky Edwards (Jason Lee) introducerades i Chasing Amy (1997). Det visade sig att Jay och Silent Bob ej har fått några pengar för filmen, så i Jay and Silent Bob Strike Back beger de sig till Hollywood för att sabotera filminspelningen. På resan stötte de på diamanttjuven Justice (Shannon Elizabeth) som nu återkommer i den här filmen. Det visade sig att hon blev gravid men ej har informerat Jay om detta, utan detta är någonting han får reda på då han träffar Justice igen för första gången på 18 år. Justice anledning var att hon ansåg att Jay inte verkade kapabel till att ta hand om en dotter då han helst av allt hängde utanför Quick-Stop med sin bästa vän och sålde gräs. Dottern Millenium Falcon (Harley Quinn Smith) vill åka till Chronic-Con i Hollywood med sina vänner för att se en förhandsvisning på Bluntman V Chronic på mässan. Mässan som även Jay och Silent Bob är på väg till. Under resan håller Jay sitt ord till Justice som ville att han skulle hålla faderskapet hemligt.

Jay and Silent Bob Reboot visar en mognare och fin sida av Jay, som vanligtvis är högljudd, svär och röker braj. Han vill ej visa den sidan för Milly och hennes vänner som alla tycker att han och Silent Bob är tråkiga gamla gubbar. Hon påminner mera om honom, och dessutom har hon mått dåligt över att aldrig ha träffat sin biologiska far. Som ni kanske har förstått så tittade vi på Strike Back innan den här filmen och det var mycket kul att återbesöka den efter många år. Dessutom att man såg kontrasten mellan filmerna. Där förra filmen är mest en rak komedi i stil med Cheech and Chong-filmerna är denna något mera seriös, men vågar också skämta om jämställdhet osv. då Millys vänner är från spritt skiljda världsdelar och den närmsta vännen dessutom är döv. En av de galnaste scenerna är då gänget ska stoppa ett KKK-möte där wrestlaren Chris Jericho spelat klanledaren. I den här scenen öppnar Silent Bob munnen och håller ett tal för första gången i filmen. Han är en karaktär som i varje film han varit med i kommunicerat med ansiktsuttryck, och alltid haft en lång och smart monolog. Komedi blir det i form av att han numera också kommunicerar via emojis på sin smartphone.

Det finns många referenser till tidigare filmer i Smith filmuniversum som startade med Clerks (1994). Vi får stöta på många karaktärer och en av de finaste scenerna är då Holden McNeil (Ben Affleck) har en monolog om sin dotter Amy. Det blev en sluten cirkel. Kevin Smith dotter Harley Quinn gillade jag redan i Yoga Hosers och jag tycker nog att hon har utvecklats ännu mera som en skådespelerska nu. Hon förmedlar sina känslor mycket väl och vissa scener kan bli väldigt gripande. Man märker verkligen kärleken och vänskapen mellan henne och Jason Mewes som varit en stor del av hennes liv i verkligheten. Visst får man pruttskämt i vanlig ordning i Jay and Silent Bob Reboot, men även hjärta och hjärna vilket var lite förvånande och välkommet. Vänskapsband och relationer med mycket självinsikt och självironi bjuder Smith på den här gången och det var verkligen ett kärt återseende av många karaktärer som jag älskat sedan tonåren.