måndag 23 december 2019

Fast & Furious: Hobbs & Shaw (2019) recension

Hobbs och Shaw kallas in för ett specialuppdrag då ett virus har stulits från Eteon. Grejen med viruset är att det gör människor till supersoldater och kan lätt användas till väldigt förödande saker i fel händer. Det blir nu Hobbs och Shaws uppgift att försöka samarbeta och ställa allt till rätta.

Denna film bygger på ”The Fast and Furious”-franchisen och är regisserad utav David Leitch (Deadpool 2, 2018, Atomic Blonde, 2017, John Wick, 2014) och eftersom jag inte sett en ända film tidigare i serien förutom några delar utav antingen 3:an eller fyran så visste jag inte riktigt vad jag kunde förvänta mig förutom en massa action och skönt skådespeleri från Jason Statham (Crank, 2006, Spy, 2014, The Bank Job, 2008) och Dwayne ”The Rock” Johnson (Jumanji: Welcome to the Jungle, 2017, Vaiana, 2016, The Scorpion King, 2002). Man kan verkligen säga att man fick action och humor med för den delen. Jag älskar splitscenerna när man får följa både Hobbs och Shaw från när dem vaknar till hetluften då de förstås alltid har nått uppdrag på gång och att ta itu med. Många miljöer i filmen är snygga men industrierna i Ukraina samt naturen på Samoa är oslagbara. Mycket snyggt på Samoa och även snyggt med den otroligt humoristiska jeep-jakten.

Skådisarna är bra och sköter sitt. Gillar verkligen de hårdnackade Statham och The Rocks kemi. Mycket skönt tuggande dem emellan. Vanessa Kirby (About Time, 2013, Mission: Impossible - Fallout, 2018) är också bra som Jasons syster Hattie som får personen att verka varm och iskall samtidigt. Idris Elba (The Losers, 2010, Thor: Ragnarök, 2017) som Brixton är så där kaxigt dominant som man vill att en skurk ska vara. Både djup och naiv samt halvkänslig samtidigt. Egentligen behövs det inte sägas så mycket mer om resten utav skådisarna. Ryan Reynolds (Deadpool, 2016, Buried 2010) är med som Locke och gör det så klart på sitt sätt. Det bör också nämnas att utöver wrestlare som The Rock så är även
Roman Reigns med i en statistroll. Han får säga ”Oooahh” samt att han får bjuda på lite slagsmål och bland annat några wrestlingmoves. Vi får till exempel se ett Spear.

Det är roligt att leka med tanken hur mycket man skulle kunna göra människan till en robot eller övernaturlig eller någon sorts kombination? Hur skulle det gå till? Detta är lite utav filmens djupare ämnen men det går också att ta fram rätt så mycket familj och dess betydelse i filmen. Lojalitet samt samarbete ett annat. Forskning och framsteg alternativt bakslag kan också tänkas diskuteras och funderas utöver. Det hör ihop med dem första frågorna. Överlag så väljer jag att se denna som en riktigt skön och varm actionrulle med en hel del humor och action. Dessutom en mycket bra sådan. Ta och se den och det gärna om du vill se ”The Big Dog” i en film.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVDBLU-RAY, 4K ULTRA HD

Stuntmannen och stuntkoordinatorn David Leitch regisserade de populära actionfilmerna Atomic Blonde (2017) med Charlize Theron och Deadpool 2 (2018) med Ryan Reynolds och kom i år ut med spin-offen med Hobbs och Shaw från Fast & Furious-franschisen. Karaktärerna introducerades i Fast & Furious 5 (2011) och Fast & Furious 6 (2013).

Det omaka paret Luke Hobbs (Dwayne Johnson) och Deckard Shaw (Jason Statham) måste än en gång samarbeta för att försöka stoppa ett virus som cyborgen Brixton (Idris Elba) vill sprida till mänskligheten. Han vill utveckla mänskligheten genom att göra folk till supersoldater med övernaturliga krafter som gör dem både starkare, snabbare och dessutom kan förutse sina fienders slag och sparkar. I öppningsscenen får vi följa Shaws syster Hattie (Vanessa Kirby) där hon är i ett uppdrag och sprutar i sig Brixtons virus. I ett snyggt och roligt collage där skärmen delas på mitten får vi se Hobbs och Shaws dagliga rutiner från när de vaknar i sina sängar i Los Angeles och London till att de stoppar sina respektive skurkar. Hobbs kör på snabba och hårda slag och Shaw kör med mera finess och smidighet.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw bjuds vi på non-stop-action från öppningsscenen till slutscenen. Det finns inte många sekvenser där filmen varvar ner, mer än mot slutet i Samoa. Det är även mera fokus på komedi om man jämför med de vanliga Fast & Furious-filmerna, speciellt de senaste två. Luke och Deckards gnabb och glåpord till varandra är otroligt underhållande och svårt att inte skratta åt. Dessutom är både Ryan Reynolds och Kevin Hart med i några små komiska scener. Vanessa Kirby som Hattie bjuder även hon på några komiska repliker i främst scener med Dwayne. Och som sagt, actionscener i mängder! Både coola stunts i biljaktsscener och fighter. Samtliga huvudrolls-innehavare har väldigt olika stilar så det blir en väldigt fin mix av action i fightingscenerna. Skurken Brixton med sina förhöjda förmågor i strider gör även han att det blir lite sci-fi-känsla i filmen. Vid vissa scener används ljudeffekter som låter exakt som robot-effekterna i Transformers-filmerna vilket var rätt så komiskt.

I scenerna i Samoa där Hobbs återförenas med sin bror och mor, och resten av sina usos varvar som sagt filmen ner lite i tempot för första gången efter 90 minuter. Filmen blir aldrig tråkig eller seg tack vare det höga tempot som verkligen passar de underhållande karaktärerna. Jag får känslan av att filmen är lika underhållande för folk som ej sett tidigare Fast & Furious-filmer där karaktärerna introducerades, som för oss som sett dem. Hobbs och Shaw har ju ändå fått rätt så stor fokus i senare filmerna så att de nu fick en egen film känns helt rätt nu när de inte kommer att vara med i Fast & Furious 9 (2020), där för första gången wrestlaren John Cena kommer att vara med. En wrestlare vi får se i den här filmen är Roman Reigns. Han gör en Samoan Drop i Samoa. Helt galet. Jag tycker att filmen var riktigt underhållande även efter min andra titt och jag hoppas nu det kommer flera filmer i serien, för kemin mellan Dwayne och Jason är fantastisk. Jag ser gärna att Vanessas karaktär är med också, men kanske inte har lika mycket fokus. Madame M (Eiza González) och hennes team skulle jag dessutom gärna se mera av i en eventuell uppföljare.