tisdag 29 oktober 2019

The Head Incident (1999) recension

The Head Incident (1999) är en amatörfilm som regisserades utav James Rolfe från Cinemassacre.com. Filmen gjorde han ihop med några kompisar när dem gick i High School. Anledningen till att jag har sett den och fick lust att skriva om den är att eftersom jag kollar cinemassacres sida varje dag och såg att dem pratade om den, som en del utav deras Monster Madness (som dem gör varje dag i oktober varje år fram till Hall-oween), så blev jag sugen på att kolla in den eftersom den finns på YouTube.

Filmen börjar med att en person blir förhörd utav någon form utav vårdare eller utredare. Det hela är inte så självklart. Under hypnos pratar han om en massa huvudincidenter som har skett och där man bl.a. sett ett porslinshuvud sväva i tomma intet. Plötsligt vaknar han upp och skriker utav ett minne. Förhörspersonen pratar med en kollega som pratar om ett liknande fall. Här är grundpremissen för filmen och sedan får vi följa två vänner och deras historia kring mötet med det svävande huvudet.

Nog för att filmen är amatörmässig och billig gjord så slog det mig att James Rolfe ändå i tidig ålder var bra på att skapa stämning och en del har att göra med bra kameravinklar och musiken. Det skadar definitivt inte att filmen är i svartvitt men det kanske bara är en effekt utav att det inte kunde filmas i nått annat. Men det har jag ingen koll på.

En klart bra detalj kring att skapa stämning är också att utelämna så lite information till tittaren som möjligt vilket i sig lämnar mer till tittaren att fantisera om. Själva huvudet är mycket billigt gjort men upplevs oerhört läskigt när det kommer långsamt framåt mot kameran. Det också även fast det också är dåligt gjort. Det dyker även upp en man klädd i helsvart som man också får veta oerhört lite om samt att man får se oerhört lite detaljer utav honom. Denne man skapar också en mystisk dynamik till filmen och blir bra för stämningen. Skådespelarna är James Rolfe själv och hans vänner och dem är inte direkt bra men innehåller en hel del charm. Om någon utav dem ändå bidrar med något bättre skådespeleri så är det han som får sägas ha huvudrollen. Jag är rätt bra på att leva mig in även fast allt inte är särskilt bra men det är också för att jag tycker det finns en stor charm i att det kan vara dåligt gjort. Tycker du ska ta och se den om du känner för det. Den finns tillgänglig på tuben så det är inte mycket till ansträngning.