torsdag 31 oktober 2019

The Boys - Säsong 1 (2019) recension

I början på 2000-talet så började jag köpa på mig Garth Ennis serietidning Preacher i TPB-volymer, det var en serie jag älskade men trots detta köpte jag aldrig på mig den första volymen av The Boys som kom ut 2007. Det blev bara att jag fingrade på den i gamla stan på Comics Heaven och tänkte att jag ville kolla in den närmare. Och det blev först nu - fast i tv-serieformat. De som ligger bakom den är Eric Kripke samt Evan Goldberg och Seth Rogen, nästan samma gäng som producerade och regisserade tv-serien baserad på Preacher (2016-2019).

The Boys (2019) utspelar sig i ett fiktivt New York där det finns superhjältar som behandlas som vilka kändisar som helst. De syns på reklamer och flingpaket, på galor och kändisklubbar. Någon som föraktar superhjältarna högt är Billy Butcher (Karl Urban) som misstänker att Homelander (Antony Starr), ledaren för The Seven som är ett superhjälteteam ägt av storbolaget Vought International är inblandad i hans frus försvinnande. Billy är dock är inte ensam om att hata superhjältarna i The Seven. Hugh "Hughie" Campbell (Jack Quaid) får i första avsnittet sin flickvän dödad framför sig av The Seven-medlemmen A-Train (Jessie T. Usher). Det var dock en olycka som inte skulle ha inträffat om hon inte råkade stå i vägen för världens snabbaste man som gjorde slarvsylta av henne.

Detta blir en nyhet i media där A-Train berättar om händelsen och ber så hemskt mycket om ursäkt i en presskonferens. Hugie får dock känningar om att A-Train inte är helt genuin i sina uttalanden. The Seven är otroligt korrupta och styrda, och inte alls så heroiska som den nya medlemmen Annie January (Erin Moriarty) som Starlight vill tro. Det märker hon av direkt när hon kom med i gruppen efter sin audition när hon stöter ihop med sin barndomsidol The Deep (Chace Crawford).

Det här är helt klart en av mina favoritserier just nu, det insåg jag då jag sträckkollade om på den inte långt efter första titten. Denna gången var det i sällskap med några vänner varav en som vanligtvis inte tycker om superhjältar i film och tv-serier tyckte den var bra efter att ha sett 3 avsnitt. Det är en helt klart annorlunda berättelse om hur superhjältar skulle kunna ha varit om de förekom i verkligheten och styrs om ett stort företag som försöker att mörka sina misstag och illdåd. I stort sätt är alla karaktärer intressanta och smått unika, även om man har sett deras typer av karaktärer som superhältar förr så är det mycket djup i dem, tex. som att The Deep ifrågasätter varför han bara får ta hand om pirater och saker som har med vatten och havet att göra, bara för att han har gälar. Starlight som är ny i gruppen har även hon en stor del i seriens story när hon stöter ihop med Hugie, Billy och alla andra störtsköna karaktärer i vigilant-gruppen The Boys som vill störta Voughts The Seven. Karl Urban har aldrig varit så perfekt castad som han är som den uppkäftige och kaxige Butcher. Frenchie (Tomer Capon), Mother's Milk (Laz Alonso), Kimiko (Karen Fukuhara) och Hughie är alla bra karaktärer med säregna och sköna personligheter som alla har en anledning att vara med i The Boys-gruppen. Hela ensemblen av skådisar gör sina roller otroligt bra.

På ondingarna/superhjältarnas sida ser vi även Elisabeth Shue som den karismatiska och manipulativa Madelyn Stillwell som vice president för Vought. Samspelet mellan henne och Anthony Starr som Homelander är riktigt bra och han kan se otroligt ond och creepy ut med sitt fake smile. En stor skillnad mot hans roll i den underbara serien Banshee (2013-2016), så stor så att jag inte ens tänkte på att det var han när jag såg trailern för serien första gången. Så ovant att se honom le. Ovant även att höra Karl Urban med brittisk dialekt och Simon Pegg med amerikansk. Jag är glad över att The Boys kommer att få en andra säsong som redan har börjat spelas in. Denna Amazon Prime Video-serien måste ses. Helt klart värd att registrera sig på streaming-tjänsten för. Nu håller jag tummarna på en fysisk release också, då den såg helt magisk ut i 4K. Alla effekter, dräkter, ljussättning och filmning är mumma.