tisdag 22 oktober 2019

Rocketman (2019) recension

Unge Reggie Dwight visar sig en dag vara oerhört musikalisk och ha ett fantastiskt gehör. Han får i och med det gå på en fin musikskola hans far till trots. Han drömmer om att bli erkänd musiker och artist. En vacker dag träffar han Bernie Taupin som är en mästare på att skriva texter. De blir snabbt goda vänner och Reggie tar under det nya namnet Elton John med honom på en musikerkarriär utan dess like.

Denna musicalfilm är regisserad utav Dexter Fletcher (Bohemian Rhapsody 2018 Producent, Eddie the Eagle, 2015) och handlar om artisten Elton Johns karriär. Vi bjuds på häftigt iscensatta musiknummer blandat med spelad handling. Ibland blir det för mycket för ögat att hålla reda på och till en början har jag rätt så svårt med konceptet. Det ger sig dock efter ett tag och det mesta är oerhört estetiskt snyggt. Mycket är faktiskt snyggt och skickligt gjort i denna film så väl drömsekvenser som andra tidstransformeringsscener. Tycker också att dansnumren matchar låten så att det inte känns malplacerat vilket är en oerhört viktig detalj. Handlingen flyter på ihop med varje nummer också vilket ger ett bra tempo i filmen.

Skådisarna är bra och nämnas bör väl Taron Egerton (Eddie the Eagle, 2015) som spelar en förvirrad och bekräftelse letande Elton John. Jamie Bell (Fantastic Four, 2015, Jumper, 2008) spelar den varmhjärtade och lojale Bernie Taupin med bravur och vars schyssta och varma personlighet når enda utanför rutan. Richard Madden (Game of Thrones, 2011-16, Bastille Day, 2016) spelar den kallsinniga och charmanta John Reid. Den iskalla och homofobiske fadern Stanley spelas också bra utav Steven Mackintosh (Memphis Belle, 1990, Underworld: Evolution, 2006). Den på lotsas brydde men ändå beskyddande modern spelas utav Bryce Dallas Howard (Jurassic World, 2015, Gold, 2016).

Filmen är i sig en Feel-Good-film som trots en massa misär med droger och missbruk och depression och sökande efter bekräftelse och känslan utav att vara ständigt utnyttjad levererar en positiv stämning. Det finns mycket att behandla på ämnes fronten och det är inte alls dåligt. Allt från homosexualitet och det komplicerade och svåra med att vara det på 60-talet och framåt. Till att inte ha en omtänksam familj som bryr sig om en vad man än gör och stöttar än i alla väder samt en grym girig värld som bara vill åt ens talang. Du får dessutom ta del utav en del musik från Elton Johns karriär. Jag har dock dålig koll på låtarna och känner bara till några enstaka eftersom jag inte lyssnat något på honom Den första jag reagerar på är Your Song vilket på ett sätt kan tänkas konstigt. Har man dock gått en del gitarrkurser i sitt liv kan det ha sin förklaring. Eller ja, knappt det. Tycker du ska ta och se filmen. Det är ändå trots allt en trevlig resa.

Dexter Fletchers förra film Eddie the Eagle (2015) handlade om den väldigt speciella brittiska skidhopparen Eddie Edwards. Han spelades med bravur av Taron Egerton, som för mig då var en ny bekantskap i Kingsman: The Secret Service året innan. I uppföljaren till Kingsman stöter vi på den musikaliska legenden Elton John i en liten roll. I Rocketman (2019) spelar Taron ännu en till speciell brittisk ikon - nämligen Elton John.

Filmen öppnar upp med en scen där vi ser en ung Reggie Dwight (Matthew Illesley) som mynnar ut i sång. Han är underbarnet som är otrolig på att spela piano, men får inte någon som helst stöd eller beröm från sina föräldrar Stanley (Steven Mackintosh) och Sheila (Bryce Dallas Howard) över sina talanger. I tonåren stöter Reggie ihop med sångtextförfattaren Bernie Taupin (Jamie Bell) och de börjar genast samarbeta för att hitta ett eget sound de kan presentera för skivbolags-direktörer som tidigare har tyckt att Reggies musik på piano känns förlegat och gammalt.

Med det nya namnet Elton John får vi får följa med på en resa från det första albumet Empty Sky från 1969 till det självbetitlade albumet 1970 med en av hans första hits Your Song som framförs snyggt av skådespelarna och dansare. Det är svårt att inte sitta och le brett i dessa otroligt visuella och snygga musikalnummer. Det var lätt hänt att jag sjöng med lite på sina ställen och dansade i takt med fötterna i soffan. Det är visuellt ögongodis som bjuds på under låtar som Tiny Dancer, Saturday Night's Alright (For Fighting), The Bitch is Back, Goodbye Yellow Brick Road och Rocket Man. Allt från storslagna scener med mycket dansande statister utomhus och en scen inspelad i en pool. Det är riktigt kul att höra Egerton, Bryce Howard, Bell, Illesley och resten av skådespelarna framföra låtarna, och gör det mycket bra.

Elton var tidig med att gå ut med att han är homosexuell, och det är en av sakerna som tas upp i filmen. Han har ingen som helst tur med kärleken och det skar i hans bröst. Alla ville bara utnyttja honom utan att han får någonting tillbaka. Hans problem med drogmissbruk och depression visas på ett bra och tydligt vis även under musikalnummer, utan att det blir allt för mörkt. Jag får den där sanna feel-good-filmkänslan under nästan hela speltiden. Dessa nästan två timmar filmen håller på flög iväg, och jag vill återkomma till Elton Johns drömvärld och värld snart igen. Musikaler är en hit or miss för mig, och det här var definitivt en hit! Även om ni inte är så förtjusta i Elton John och hans musik så bör ni ändå se den på grund av storyn och skådespelarnas grymma framföranden med sina sköna rolltolkningar där tillochmed de mindre birollerna har mycket karaktär.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVDBLU-RAY4K ULTRA HD!
KÖP FILMEN PÅ CDON - DVDBLU-RAY4K ULTRA HD!