torsdag 19 september 2019

Pokémon Detective Pikachu (2019) recension

Tim Goodman är inte bra på att fånga Pokémons men en av hans kompisar tycker så gärna att han ska ha en. Efter ännu ett misslyckat försök får han snart nyheten om att han måste rensa upp efter hans fars mystiska bortgång. Ganska så snart väcker det hela frågor och han får en udda Pikachu, som kan tala, som följeslagare. Det är verkligen något som inte stämmer. Den här filmen är baserad på japanska Pokémons, och som Davve sa: "Ett utav spelen”, med nästan samma namn som filmen, mer än allt annat dem kunde ha valt att basera filmen på. Jag är själv inte så insatt i Pokémon-världen men jag vet att det finns en uppsjö utav serier och dylikt att välja på. Mitt enda möte med dem var dem animerade serierna som gick på tv när jag var liten och plus den som även gick i någon kanal i min vuxna ålder.

Filmen är regisserad utav Rob Letterman (Monsters vs. Aliens, 2009, Shark Tale, 2004, Gullivers resor, 2010) och jag slås utav att filmen känns ganska mycket som Shazam som Davve och jag såg för någon månad sedan. Mycket utav vyer och sättet att filma på samt ljuset och bilden är mycket nära den. Den här filmen flyter dock på bättre i handlingen och det känns inte lika styltigt som Shazam (2019) nog för att jag dock undrar vart Tims vän från öppningsscenen tog vägen. Förövrigt så är filmen snygg och framför allt mycket i skogspartierna och landskapen. Effekterna är det inte heller något fel på och häftigast är dem i den onödiga scenen med dem gigantiska landskapssköldpaddorna. Jag antar att scenen främst används för att påvisa magnituden utav projektet och påvisa en annan varelses kraft. Det är också häftigt att se stadsmiljöerna från höga höjder och insvepningarna över invånare och Pokémons då det ser oerhört sagolikt ut.

Jag gillar skådisarna i den här filmen och dem flesta sköter sig över medel. Justice Smith (Paper Towns, 2015, Jurassic Park: Fallen Kingdom, 2018) som Tim Goodman känns trovärdig som uttråkad, halvrädd och nyfiken övergiven pojke. Ryan Reynolds (Deadpool 1 och 2, 2016 o 18, Buried, 2010) gör en bra insats som rösten till den varmhjärtade, envise och sarkastiske Pikachu. Kathryn Newton (Big Little Lies, 2017-19, Blockers, 2018) gör den rappa och nyfikne och direkta Lucy Stevens bra och har ett direkt och pålitligt ansikte i såväl minspel och ögon. Bill Nighy (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, 2006, Page 8, 2011) som Howard Cliford är också värd att nämna. Ingen kan leverera så självklara teorier om hur bra allt kommer att bli när det egentligen kommer att gå åt helvete. Perfekt.

Utöver Pikachu är det ju en hel del sköna Pokémons som man bekantar sig med litegrann. Men framför allt står Psyduck och Mewtwo ut från resten och man får se mer utav dem två. Tycker filmen är klart sevärd och mycket bättre än väntat. Den gjorde mig inte ett dugg Pokémon-frälst och det tror jag inte är syftet med filmen. Mera troligt är att filmen gjordes för att ge ut en Pokémon-film men jag gissar att den inte är exakt vad fansen ville ha även om det inte är en dålig film. Jag tycker du ska se den om du vill se en fin äventyrs-film med faderskap och relationer som tema bland all Pokémon-action. Du ska dock främst se den för den fantastiska mimar-scenen som kan tillhöra bland det roligaste jag sett på ett tag. Håll till godo.

Pokémon-hysterin kan nog ingen ha undgått, speciellt under 2016 då Pokémon Go lanserades på mobiltelefoner. Mitt första möte med de små monstren var i speltidningen Super PLAY och jag blev genast charmad, speciellt av Pikachu. Jag köpte Gameboy-spelet Pokémon Red på den svenska releasen i oktober 1999. Att det blev en live-action-film som bygger på Nintendo 3DS-spelet Detective Pikachu från 2016 hade nog ingen riktigt väntat sig. Så är nu Pikachu lika charmig då han kan säga mer än "Pika! Pika!"? Filmen är regisserad av Rob Letterman som tidigare bland annat har de två animerade Dreamworks-filmerna Shark Tale (2004) och Monsters vs. Aliens (2009) på sin meritlista. Han ligger även bakom regin på den underhållande filmatiseringen av Goosebumps (2015).

Pokémon Detective Pikachu utspelar sig i Ryme City dit Tim Goodman (Justice Smith) åker för att hämta upp sin far Harrys tillhörigheter efter att fadern mystiskt försvann i en bilolycka. Tim gav upp sin hobby som pokémon-tränare för att jobba som försäkrings-värderare, något som behövde göras då både fadern är försvunnen och modern tragiskt gick bort. I Harrys rum stöter Tim på en Pikachu (Ryan Reynolds), men ingen Pikachu som helst. Denna har en detektivmössa på sig och kan prata! När pokémons vanligtvis inte kan prata mer än att återupprepa sitt namn eller göra små läten ifrån sig blev Tim förvirrad över vad han just stött på. Lika förvånad är Pikachu över att han förstår vad han säger. Alla andra hör ju bara söta "Pika! Pika! Pikachu!"-läten. Pikachu är på rummet och utreder ett fall, men det är inte allt för lätt då han har minnesförlust. I resan i vad som hänt Harry och vem det är som släpper ut en mystisk lila gas som gör pokémons farliga och galna följer även den blivande reportern Lucy Stevens (Kathryn Newton) med på, tillsammans med sin Psyduck-pokémon. Den är väldigt kul när den blir nervös.

Jag blev tidigt i filmen förvånad över hur pass mörk den var, inte bara till handlingen utan även miljöerna. Den har en snygg noir-feeling dränkt i neon. Humorn är även den rätt så rå och vuxen med många skämt som går över huvudet på barn. En av de roligaste scenerna involverar en Mr. Mime-pokémon som blir förhörd av Tim och Pikachu. Men då Mr. Mime endast kan kommunicera genom att mima gör scenen väldigt rolig och störd. En annan rolig och smått störd scen utspelas i en olaglig Pokémon-fightingarena där Pokémons fightas till tonerna av dubstep-musik producerad av några Pokémons läten med munnarna. Det här var en förvånansvärt rolig film med djupare handling än man först kan tro. Pokémon Detective Pikachu underhåller nog skapligt med sina karaktärer, snygga miljöer och coola actionsekvenser även för dem som ej är fans av spelen och figurerna. Jag har aldrig varit något jättefan, men blev ändå otroligt glad och nostalgisk över att se många av Pokémon-figurerna från original-spelet i filmen. Jag anser att det var väldigt kul och vågat av Legendary Pictures och The Pokémon Company att göra en film baserad på det lustiga detektivspelet till Nintendo 3DS.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD!
KÖP FILMEN PÅ CDON - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD!