lördag 28 september 2019

Long Shot (2019) recension

Den vågade journalisten Fred Flarsky stöter ihop med sin gamla barnvakt samt USA:s utrikesminister Charlotte Field, då han nyligen blivit av med sitt tidningsjobb. Det mynnar i att han får jobb som talskrivare åt Charlotte som så småningom ska kandidera för presidentposten. Vägen dit är inte så lätt då ministerlivet inte verkar vara en dans på rosor.

Denna kärlekskomedi är regisserad utav Jonathan Levine (50/50, 2011, Snatched, 2017) och har ett rätt så högt tempo. Det är mycket kameravinklar och miljöer och jag tror jag tycker att ljuset är det som är bäst i själva bilderna. Detta är nog den film det har varit mycket bra i. Ihop med Piercing (som var den första filmen Davve och jag recenserade ihop) så är detta nog den med överlägset bäst ljus. I övrigt lider filmen utav att det är lite utav en aktivismfilm då det väldigt mycket handlar om att vissa politiska åsikter är rätt och andra är fel men jag väljer att väga in att dem representerar den demokratiska sidan och oavsett vad så blir det så eftersom filmen handlar om dessa karaktärer. Det går dock inte att bortse från att det ligger där och skaver.

Skådisarna sköter sig bra och filmens stjärna är helt klart Charlize Theron (Mad Max: Fury Road, 2015, Snow White and the Huntsman, 2012) som med bravur spelar överstressad, ödmjuk, skärpt och självsäker utrikesminister i form utav Charlotte Field. Seth Rogen (Knocked Up, 2007, Superbad, 2007) gör sin roll som Fred Flarsky som Seth Rogen gör. Han är både för mycket och för lite samtidigt på något sätt. Han är både nördig, självbelåten, nedstämd, på uppåttjack och arrogant samtidigt. Jag får en känsla av att han hela tiden vet att hans skådespeleri går hem och det ger en känsla utav att hans medvetenhet ligger utanför insatsen. Lite som att han bara gör det han vet räcker för att det ska gå hem. På så vis blir det att jag tycker att hans insats är så där. De övriga skådisarna sköter sig helt ok. Värda att nämna är O´Shea Jackson Junior (Straight Outta Compton, 2015, Godzilla II: King of the Monsters, 2019) som spelar Freds varmhjärtade och skojfriske vän Lance (filmens vettigaste karaktär) samt Bob Odenkirk (Nebraska, 2013, Breaking Bad, 2009-13) som den positive och naivt drömmande President Chambers. Båda dessa bidrar oerhört mycket till humorn i filmen även om den också är fylld utav det.

Det är faktiskt faktumet att det är en komedi som räddar denna film. Den innehåller många roliga moment men favoriterna är nog världens kortaste och knäppa sexscen samt en annorlunda ripp-off på en scen från Den där Mary (1998). I övrigt så handlar filmen om miljö, vänskap, kärlek och det svåra med politiska spel på såväl kompisnivå som på stora maktspels nivåer. Se den dock framför allt för humorn och Lance skull.

Jonathan Levine är tillbaka med Long Shot (2019) som blir hans tredje film där han regisserar Seth Rogen. Tidigare filmer har varit 50/50 (2011) där Adam (Joseph Gordon-Levitt) får reda på att han har cancer, och där vännen Kyle (Seth Rogen) står vid hans sida, och så The Night Before (2015) med samma skådisar där de ska hitta en legendarisk julfest. I Long Shot får vi inte se någon Joseph Gordon-Levitt utan som delad huvudroll får vi se Charlize Theron. Det är inte ofta man sett henne i komedier sedan floppen A Million Ways to Die in the West (2014).

USA:s statssekreterare Charlotte Field (Charlize Theron) får en dag reda på att president Chambers (Bob Odenkirk) ej kommer att fortsätta som president en andra period då han vill satsa på en filmkarriär. Charlotte är väldigt inflytelserik och värnar mycket om miljön så hon hade inga problem att få stöd från Chambers att ställa upp som en potentiell president-kandidat. En rik mediemogul vid namn Parker Wembley (Andy Serkis) köper upp tidningen Fred Flarsky (Seth Rogen) skriver för. Freds etik är raka motsatsen mot Parkers så han säger upp sig på en gång. Han följer med sin polare Lance (rapparen Ice Cubes son, O'Shea Jackson Jr.) på ett välgörenhetsinsamlingsevenemang. På eventet stöter Flarsky på Fields. Hon är Flarskys gamla hemliga förälskelse och barnvakt från när de var tonåringar.

Då Charlottes statistik på humor-delen var lite väl lågt så var hon tvungen att hitta någon som skriver hennes tal. Hon läser några av Freds krönikor och ber honom genast att ta jobbet. Det gör han. Det uppkommer mycket pinsamma och komiska scener i Long Shot, och jag måste säga att det är en av de roligaste filmerna jag sett på ett bra tag. Många komedier idag känner jag har för mycket drama i sig, och visst förekommer det även i den här filmen. Men nivån mellan humorn och dramat är väldigt bra balanserat. Det bjuds på sedvanliga penis- och drogskämt som vi brukar få av Seth Rogens karaktärer han brukar spela, så om ni inte tycker om det så är nog filmen ingenting för er. Jag har svårt att inte bli charmad av honom och skratta åt hans dumma skämt och skrovliga skratt. Charlizes och Seths kemi i filmen är otroligt bra, man får verkligen känslan av att de har känt varandra sedan tonåren, och även deras kärleksfulla blickar mot varandra ser äkta ut. Svinkul att se Theron i en bra komedi igen, där hon även får spela en stark och smart kvinna. En smått oväntad och rolig roll görs av Alexander Skarsgård som Kanadas premiärminister James Steward. Han är smått creepy då han raggar på Chambers och ler ett fakeleende. Jag gillar även O'Shea som Lance och June Diane Raphael som Maggie och Ravi Patel som Tom, Fields managers.

Long Shot är en rolig komedi med hjärta och hjärna som är snyggt filmad och är snygg överlag med kostymer och miljöer. Man bjuds även på världens bästa sexscen i en film. Bara det gör den värd att se. Oboy!

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP HÄR!