måndag 30 september 2019

Brightburn (2019) recension

Nu var det ännu en gång dax för att recensera en film från en tidigare musikvideoregissör. Förra gången blev det Slice (2018) av Austin Wesely som ni kan läsa recensioner av här. David Yarovesky har regisserat videos till både rapmetalbandet Korn och popartisten Julian Perretta och Brightburn (2019) är hans andra långfilm. Bakom manuset ligger bröderna Mark och Brian Gunn som är kusin med James Gunn, regissören bakom filmer som Slither (2006), Super (2010) och Guardians of the Galaxy (2014). Inte helt oväntat är han även producent till filmen.

Filmen utspelas i staden Brightburn i USA:s delstat Kansas. Under 2006 rapporterades det att det slog ner meteorer där. Men det som slogs ner i Tori (Elizabeth Banks) och Kyle Breyers (David Denman) tomt vid deras lanthus var ingen meteor, utan någonting helt annat - en farkost från yttre rymden. Då Tori och Kyle har försökt få barn utan framgång så kom ungen de hittade en bit in i skogen nära kraschen som en skänk från ovan. De tar hand om ungen och döper honom till Brandon (Jackson A. Dunn). Han ser ut att ha haft en vanlig och kärleksfull uppväxt med paret. Dock märker Brandon vid 12 års ålder att han har övernaturliga krafter då han är otroligt stark och ej blir skadad efter att ha satt in handen i en snurrande gräsklippare. Modern märker dessutom hur han går i sömnen och dras till ett stall ute på gården. Vad finns där inne?

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVDBLU-RAY4K ULTRA HD!

Man kan se på Brightburn som en mörk och skruvad version av Superman. Istället för att göra hjältedåd likt Clark Kent, så är istället Brandon en riktigt ond jäkel som gör illdåd. Hans mor älskar honom och han är otroligt smart och begåvad i skolan, där han även blir mobbad för att han är just smart och lite udda. Det tar dock inte lång tid innan man märker av att han inte har någon som helst empati med folk runt omkring sig. Lite av en sociopat skulle man kunna säga.

Stämningen i Brightburn med musik och ljudeffekter är väldigt effektfullt redan vid öppningsscenen. Man märker redan där att det här kommer att bli en mörk film. Alla slafsiga gore-effekter blev jag smått förvånad över att se så mycket av. Filmen är även otroligt snyggt filmad och har många snygga scener i olika ljus med effekter, exempelvis är en scen visad från förstaperson sett från en person som just fått en glasbit i ögat där blodet rinner framför linsen. Skådespelet från Banks som den oroliga och kärleksfulla mamman som ej vill tro att hennes unge vill någon illa gör ett grymt jobb. Det gör även Denman som pappan som däremot är mer paranoid över vad som händer med hans nära och kära som blir dödade en efter en, och där mördaren lämnar en symbol efter sig likt en seriemördare. Som Brandon gör Jackson A. Dunn en trovärdig roll som den mani-pulativa pojke som har svårt att visa sina rätta känslor innan det är för sent. Han är bra med sitt kalla stone face. Men han kan även se snäll men oberäknelig ut.

Den här Sci-Fi-skräckisen är nog inte för alla, men om ni likt mig älskar skruvade "superhjältefilmer" som James Gunns Super (2010) så kommer nog ni nog även att gilla denna trots att den innehåller långt ifrån lika mycket humor som den filmen.

KÖP FILMEN PÅ CDON - DVDBLU-RAY4K ULTRA HD!