onsdag 28 augusti 2019

Us (2019) recension

2017 kom Jordan Peele ut med Get Out, en av mina favoritfilmer som kom ut det året. Den visade sig även bli en av mina favoritfilmer inom thrillergenren någonsin. Då jag mest kände till Peele som komiker i komediakten Key and Peele sedan tidigare så blev jag väldigt förvånad över att han är en sådan kompetent regissör. Det var dock ingen hemlighet att han älskar skräck och thrillers. Direkt efter Get Outs eftertexter rullade för första gången så såg jag fram emot hans kommande filmer, och nu är den här - Us.

1986 så visades det reklam om Hands Across America på TV. Det var en tillställning där det amerikanska folket skulle greppa tag i varandras händer och bilda en cirkel runt kontinenten. Detta skulle symbolisera att världshungern skulle uppstå. Eventet bakas in snyggt i filmen utan att spoila.

Den unga Adelaide Wilson (Madison Curry) går ifrån sina föräldrar när de är på semester i Santa Cruz. I lustiga huset med speglar stöter hon på en dubbelgångare av sig själv. Som vuxen har Adelaide (Lupita Nyong'o) en egen familj och återkommer till Santa Cruz för att semestra i familjens strandvilla. Minnena av dubbelgångaren kommer tillbaka och Adelaide blir paranoid, och berättar om händelsen för sin man Gabe (Winston Duke) som bara skämtar bort det.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD

Det blir han dock varse om då en exakt kopia av familjen står och tittar in genom fönstret från längre ner på gatan kort därefter. Lupita är otroligt otäck med sina blickar och hur hon pratar som Adelaides dubbelgångare Red, hon är fenomenal i rollen. Nästan lika otäcka är resten av familjens dubbelgångare Abraham (Winston Duke) kommunicerar med ljudläten, som en gorilla, dottern Umbrae (Shahadi Wright Joseph) med sitt breda leende och stirrande ögon och sonen Pluto (Evan Alex) som låter som ett skadat djur och har en mask över huvudet. Likt Get Out förekommer det mycket komiska scener även i den här filmen, och allt får en speciell och olustig känsla som nu känns typisk för Jordan Peele. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. En scen involverande N.W:A:s klassiska rap-låt Fuck Da Police fick ett av de högsta skratten från mig. Det visuella är grymt snyggt och jag älskar hur vi får se hyllningar till bland annat Freddy Kreuger i form av dubbelgångarnas handskar. Små hyllningar till skräckgenren får vi se dyka upp lite titt som tätt. Då filmen är inspelad i väldigt mörka miljöer stora delar av filmen så kommer HDR-effekten på UHD-utvågan av filmen väl till användning. Jag gillar verkligen fotot i filmen med många närbilder på familjens reaktioner men även större och bredare vyer.

Vid min första titt av Us så tyckte jag verkligen om den, och jag kan tänka mig att jag upptäcker nya saker efter varje titt. Jag hörde i en podcast hur det sades att man inte har sett Us föränn man har sett den 3 gånger. Precis som med Get Out så får jag känslan av att filmen kommer att växa på mig, och jag känner redan nu av att jag vill se den snart igen. Det måste vara ett bra omdöme.

KÖP FILMEN PÅ CDON - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD