måndag 26 augusti 2019

Shazam! (2019) recension

Trollkarlarnas existens är i fara och därför skickas det ut sökningar i dimensionerna efter någon som kan föra den vidare. Efter några misslyckade försök så hittar dem så småningom Billy Batson. Han ska snart bli varse att när han själv fått en massa superkrafter efter mötet med en trollkarl men också fått en superskurk som en konsekvens utav ett misslyckat försök att hitta en trollkarlsarvinge.

Denna superhjälte-film är regisserad utav David F. Sandberg och kan nog anses vara betydligt mera en superhjälte-komedi en enbart en superhjälte-film. Faktum är att jag har rätt dålig koll på just serietidningen Shazam och hans universum mer än att jag veta att det är DC och lite där till. Jag har mest stött på honom när Youtubern Linkara (som för kännedom recenserar bl.a. dåliga serietidningar i lösnummer eller album på sidan Channel Awsome) recenserat någon serie där han förekommer. Filmen har en intressant serietidnings-känsla som annars rätt ofta inte finns i filmer baserade på superhjältar etc. jag vet ej om det är ett medvetet drag men det skulle kunna vara det för att man just ska få den där bläddrande effekten att man nästan sitter och läser en serie fast den i detta fall ändå rör sig. Känslan infinner sig också med tanke på den emellanåt något styltiga dialogen som serietidningar kan ha men dem har också en rätt normal dialog också med långa utläggningar om det ena och det andra.

Filmen är rätt så snygg också men jag har upptäckt att det väldigt sällan görs någon direkt ful film nuförtiden, och sedan hjälper det rätt mycket om man tittar på en bra tv (jäkla Davve). Det skulle kunna vara demonerna som ser något halvkackiga ut i några scener men i det stora hela funkar även dem. Tror det är så att DC-filmernas upplägg överlag med att filmerna tycks vara filmade scen från scen också bidrar till en serietidnings-känsla. Jag menar som så att det först är en scen och sen kommer en scen om något helt annat osv. utan att dem direkt har något med varandra att göra helt utan flyt. Dock tycker jag ändå att denna film flyter på rätt så bra. Storyn fungerar också och det blir ju en rätt så komisk upplevelse för ett barn när denne visar sig kunna ha superkrafter.

Skådespelarinsatserna då? Jag tycker att dem är rätt så bra och jag gillar nog samarbetet mellan både Asher Angel (Andi Mack, 2017-19) som Billy Batson och Jack Dylan Grazer (IT, 2017, Beautiful Boy, 2018) som Freddy Freeman samt Jacks och Zachary Levi (Tangled, 2010, Thor: The Dark World, 2013) som Shazam samspel eftersom dem verkar ha så kul ihop. Zachary gör en skön unge i en vuxen kropp och blir som en flummig tonåring som aldrig försöker släppa barnasinnet och samtidigt försöker agera ansvarsfullt vilket emellanåt blir ganska så knasigt. Jack Dylan Grazer gör en bra mobbad, nördig och osäker unge som bara längtar efter att få den där nördiga vännen som fattar hur han har det. Det finner han i den varmhjärtade och ansvarstagande och längtande ungen i Asher Angels karaktär Billy Batson som också görs bra. Mark Strong (Kingsman: The Golden Circle, 2017) är roligt komiskt superskurkig i sin roll som den hämndlystne och maktkåta Dr. Sivana. Marta Milans (No Tomorrow, 2016-17) och Cooper Andrews (The Walking Dead, 2016-19, Den of Thieves, 2018) gör också sina roller bra som dem varmhjärtade och omtänksamma föräldrarna Rosa och Victor Vasquez. Värd att nämna är även Djimon Hounsou (Gladiator, 2000, Guardians of the Galaxy, 2014) som spelar en seriös parodi på en trollkarl som tar sig seriös men känns både på låtsas och på riktigt. Tror det är allt snack om magi som enbart trolleri som gör det. Det blir substanslöst på det sättet.

Filmens ämnen tycker jag är vikten att ha en familj och vad det är som är en familj. Sedan vad det innebär att ha ansvar särskilt när man inser att man faktiskt insett att det kanske är det man bör ha om man har möjligheten att fixa saker till det rätta och hjälpa människor.

Jag tycker du definitivt ska se denna film. Jag lovar dig att du kommer att skratta mer än en gång om inte så av chocken att den ändå är rätt rå på sina ställen men också för att den innehåller en hel del humor. Se den också för pistolsrånsscenen inne på bensinmacken. Den räcker långt den. Nu måste jag kila. Shazam!

Den svenska filmregissören David F. Sandbergs tidigare långfilmer har varit skräckfilmerna Lights Out (2016) och Annabelle: Creation (2017), två enligt mig bra filmer. Det var intressant att se honom ge sig på superhjältegenren den här gången, i form av komedin Shazam! Jag är inte så jättebekant med karaktären Shazam, mer än att han dök upp i den helt fantastiska grafiska novellen Kingdom Come från 1996 skriven av Mark Waid och Alex Ross, där Ross som är en av mina favoritillustratörer har illustrerat. Just denna miniserie berättade Zachary Levi (som spelar Shazam) att han blivit inspirerad av i en intervju med Comicbook.com. Karaktären vi ser i filmen är inte alls som den i Kingdom Come, men hans grund och principer finns där.

Billy Batson (Asher Angel) är en 14-åring grabb som håller på med mycket hyss, och som inte har någonting som man kan kalla ett hem. Sedan han som barn kom ifrån sin mor på ett nöjesfält så har han levt på fosterhem efter fosterhem utan att ha trivts och fått ett fotfäste. En dag hamnar han hos de godhjärtade fosterföräldrarna Rosa (Marta Milans) och Victor Vasquez (Cooper Andrews) som redan har 4 vitt skilda ungdomar och barn boende hos sig. En av dem är superhjältefantasten Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer) som direkt försöker bli vän med en Billy som inte verkar alltför intresserad. Dock öppnar han upp sig ju mer de spenderar tid tillsammans och då Billy får superhjältekraften som förvandlar honom till den vuxna Shazam (Zachary Levi) så kommer de på den briljanta idén att lägga upp videos på YouTube där Shazam testar sina krafter och ofta failar, laserskjutning med händerna som går lite fel bland annat. Scener som dessa är otroligt roliga och passar Levi och Andrews perfekt, deras komiska timing och kemi tillsammans smittar av sig. Resten av ungarna hos fosterföräldrarna är även dem sköna, speciellt den yngsta och smarta tjejen Darla (Faithe Herman) som älskar att ha en ny storebror är otroligt charmig, och den tv-spelande Eugene (Ian Chen) är rolig omän väldigt kliché. Grace Fulton som varit med i Sandbergs förra film Annabelle: Creation gör en bra roll som den seriösare storasystern som känner att det känns tråkigt att lämna familjen för college. Familj är lite av filmens tema och man känner verkligen gemenskapen i den stora fosterfamiljen.

Asher Angels Billy är något mer cool och laid-back och det blir en otroligt rolig kontrast mot Levis löljligare och charmiga Shazam som beter sig mera som en barnunge. Men vem skulle å andra sidan inte bete sig så om man kunde överleva pistolskott, skjuta laser med händerna och flyga? Och vad vore en superhjältefilm utan en superskurk? Den skurken heter Dr. Sivana (Mark Strong) och han är ute efter Billys Shazam-krafter som dock endast en helt godhjärtad och oskyldig person kan få. Strong gör en grym prestation som Sivana, och han har andra krafter som kan framkalla de 7 dödssynderna i form av demoner. Jag älskar verkligen designen på dessa, där alla skiljer sig smått åt och har snygga effekter. Effekterna är överlag vad man nästan kan vänta sig från en DC-film numera, men jag gillar verkligen hur Shazams upplysta blixt-logo på bröstet lyser upp, och även blixrarna han skjuter ser coola och effektfulla ut. Med HDR-effekten på denna 4K Ultra HD-utgåva ser det helt fantastiskt ut.

Shazam! är en väldigt välkommen film bland alla seriösare superhjältefilmer som kommit de senaste åren, och känns lite som en frisk fläkt. Det var dessutom väldigt kul att äntligen se Zachary Levi i en större roll och film då jag inte har sett honom i så mycket sedan den störtsköna serien Chuck lades ner 2012. Jag skulle otroligt gärna se en direkt uppföljare då jag verkligen gillade humorn och karaktärerna. Innan en eventuell uppföljare så får vi se spin-offen Black Adam där Dwayne The Rock Johnson spelar denna anti-hjälte med samma namn. Den filmen ser jag mycket fram emot, speciellt om vi får samma typ av humor och effekter som i Shazam!

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD!
KÖP FILMEN PÅ CDON - DVD, BLU-RAY, 4K ULTRA HD!