måndag 12 augusti 2019

Charlie Says (2018) recension

Tjejerna Lulu, Sadie och Katie sitter nu i fängelse efter att ha varit involverade i när Manson-familjens mord började. Nu får dem hjälp att minnas hur det var på ranchen innan allt gick snett. Hon som hjälper dem är läraren Karlene Faith som till början är utsatt för att undervisa flickorna men som resulterar i långa berättelser om hur det var hos Charlie.

Denna Mary Harron-regisserade film handlar om hur det var på sektledaren Charles Mansons gård och vi får följa 3 tjejer och deras öden. De spelas i sin tur utav Hannah Murray, Sosie Bacon och Marianne Rendón. Alla dem gör en ganska så stabil insats och det är lite svårt att skilja dem karaktärsmässigt men Hannah som spelar Lulu är den mest tvivlande i Charlies övertygelser och Sosie som spelar Katie är den som är mest övertygad. De båda är mest lojala mot varandra men får tröst utav Sadie emellanåt. Matt Smith gör en utmärkt manipulerande och  egocentrisk Charles Manson som med yviga minspel och svajande och svävande får en ändå att finna en viss form utav charm i hans karaktär och hela han blir liksom något tragikomisk. Merritt Wever gör också en bra roll som den omtänksamme och envisa läraren Karlene. Man får respekt för henne och hennes djupa engagemang i dem här flickornas öde. Övriga skådisar sköter sig bra utan att sticka ut särskilt mycket.

Ljus och bild är snygga och man har använt sig av snygga kameravinklar samt miljöer. Det ser även mycket snyggt ut i fängelset. En favoritscen är när tjejerna går ut och har överraskat lite med sina utseenden vilket gör att den fängelsescenen ser extra estetiskt snygg ut. Annars tycker jag att dem scener när familjen äter får en viss stämning då dem scenerna har något dunklare och grumligare ljus vilket får en obehaglig familjekänsla och bidrar till att det känns som om någon ständigt kollar över ens axel.

Det är sådana här filmer som är oerhört viktiga att se för människor eftersom dem får en att tänka väldigt mycket. Filmens huvudtema är på något sätt att visa hur dumt det kan bli när man är oerhört övertygad i något och om hur farligt det kan vara. Nu sätter ju denna film detta på sin spets och här är det oerhört  extremt. Den påvisar också vad som händer när det bara finns en informationskälla som är den riktiga vilket gör att det på så sätt är lättare att styra dem man vill styra bara man är övertygande. Det är på det sättet det fungerar i diktaturer när censur av oliktänkande  primäras. Skillnaden där är att det rör sig om fler människor vilket gör apparaten större men principen är den samma. Jag tycker absolut du bör se denna film. Bra skådespeleri, snygga miljöer, mycket att tänka kring och för att The Beatles nämns i något tragikomiska sammanhang.

I år är det 50 år sedan Manson och hans familj åkte dit efter mordet på bland andra filmregissören Roman Polanskis fru, skådespelerskan Sharon Tate. Det har kommit en hel drös med dokumentärer och filmer om Manson-familjen den senaste tiden, och vi har nu tagit en titt på Charlie Says från 2018 som bygger på boken The Family. Filmen är regisserad av Mary Harron som tidigare bland annat har gjort den underhållande biografiska filmen The Notorious Bettie Page (2005) med Gretchen Mol i huvudrollen som den ökända pinuppan.

I rollen som Charles Manson ser vi den elfte Doctor Who-doktorn Matt Smith. Till utseendet så är han rätt så lik den riktiga Manson, bara det att han är ca. 20 cm längre. Dock kan man ju inte förvänta sig att hans ben ska kapas, eller att det görs The Hobbit-CGI-effekter på honom. Han gör sin roll mycket bra och trovärdigt, och får till den där sjuka blicken och galna karisman som Mansons följare drogs till. Även sångerna han framför låter bra, och han kör till med sina ryckiga rörelser och galna minspel under vissa framföranden. Filmen är uppbyggd nästan som en dokumentär där de tre Manson-tjejerna Leslie "Lulu" Van Houten (Hannah Murray), Patricia "Katie" Krenwinkel (Sosie Bacon) och Susan "Sadie" Atkins (Marianne Rendón) sitter i fängelset och berättar om sin tid ute på ranchen tillsammans med Manson-familjen. I dessa scener som återkommer då och då ser vi Karlene Faith (Merrit Wever) intervjua och försöka förstå sig på tjejerna och komma in på djupet på dem. Delar av filmen bygger även på Faiths bok The Long Prison Journey of Leslie Van Houten. Wever är bra på att förmedla känslor i dessa rätt så gripande scener där det både förekommer tårar och skratt.

Hannah Murray är för mig mest känd som Cassie i tv-serien Skins och Gilly i Game of Thrones. Hon gör en gedigen roll som den nyfikna och blyga Lulu, och är den sista av de tre tjejerna i sekten som drogs till Mansons öppna armar och manipulativa sätt. Hennes oskyldiga blick och något skeptiska attityd gjorde att hon stack ut lite. Sosie som Katie och Marianne som Sadie gör också ett bra jobb. Speciellt i en scen där Manson framför sin låt för producenten Terry Melcher (Bryan Adrian) stack Sadie ut lite. Uppträdandet hade repats tidigare och då var hon himla nöjd över sin insats som dansande topless-brud, även denna gången. Det var Dennis Wilson (James Trevena Brown), trummisen i Beach Boys som hade tipsat Melcher om Manson och han hade själv spelat in Mansons låt Cease to Exist med Beach Boys, men arrangerade senare om låten under namnet Never Learn Not to Love. Då det inte blev något skivkontrakt med Terrys skivbolag så ville Manson döda Terry. Där kom Sharon Tate (Grace Van Dien) in i bilden och vi får se hur hela Helter Skelter-rörelsen kom till där morden på vita skulle skyllas på svarta, och där Manson-familjen skulle gömma sig och bli de sista vita på jorden som då skulle vara befolkad av svarta. Där skulle Manson bli världens ledare. Vi vet ju hur det gick.

Charlie Says har ett snyggt foto och bra musik, med gedigna skådisar där övriga roller görs av bland andra Kayli Carter som stack ut en del som den energiska Squeaky och Cance Crawford som den galne och kalla Tex. Det här är helt klart en av de bättre filmerna jag har sett baserad på Manson-familjen, och väl värd att se ifall man inte vet så mycket om fallet.

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP HÄR!