lördag 24 augusti 2019

Alita: Battle Angel (2019) recension

Mitt första möte med cyborgtjejen Alita var i tv-speltidningen Super PLAY i början på 2000-talet. Jag blev genast fascinerad av karaktären och begav mig ut på internet med 56k-modemet för att kolla på bilder och veta mera om henne. Det rapporterades att James Cameron skulle göra en film på Yukito Kishiros klassiska cyberpunk-manga Gunnm (銃夢) från 1990, mera känd som Battle Angel Alita här i väst. Filmen hamnade i ett produktionshelvete och lades på is. Runt samma tid skapade Cameron den Battle Angel Alita-inspirerade tv-serien Dark Angel med Jessica Alba i huvudrollen. Nästan 20 år senare så blev filmen äntligen av, men nu med Robert Rodriguez bakom regin och ett manus skrivet av Cameron och Laeta Kalogridis.

Det tog nästan lika lång tid innan jag till slut började läsa mangan, och jag hann bara läsa de två första av 6 böcker i den relativt nyutgivna deluxe edition-utgåvan där det står "Soon to be a major Hollywood motion picture!" på baksidan. Redan här kan jag säga att Alita: Battle Angel håller sig nära ursprungsmaterialet med bara väldigt små förändringar.

Alita (Rosa Salazar) är en cyborg utan kropp som hittas av Dr. Dyson Ido (Christoph Waltz) på en soptipp. Han tar med henne hem för att ge henne en kropp som från början var tänkt till hans dotter som tragiskt hade gått bort. Idos specialitet är att hjälpa människor och cyborgs med delar till sina trasiga kroppar. På kvällarna beger han sig ut för att leta efter delar.

KÖP FILMEN HÄR

När Alita vaknar till liv så har hon inget minne av vem hon är eller vart hon kommer ifrån, men detta uppdagas under filmens gång. När hon träffar på människan Hugo (Keean Johnson) så blev hon störtförälskad på en gång. Han blir intresserad av cyborgen och introducerar henne för sporten Motorball. Det visar sig snart att det finns ett gäng onda cyborgs som tycker om att döda sina offer. Gängets ledare är den stora och otäcke Grewishka (Jackie Earle Haley) som Alita stöter på i en gränd, och där visar det sig att hon är en förjävla bra fighter.

Det är nästan otäckt hur verklig den datoranimerade Alita ser ut. Hennes utseende är lånat från Rosa Salazar, men ögonen är betydligt större och hennes drag något förändrade, även kroppen är väldigt mycket slimmare. Jag kommer på mig själv flera gånger där jag tänker att det är någonting udda med karaktären, men det är inget som tar mig ur filmen. Hon är ju trots allt en cyborg. Peter Jacksons studio Weta Digital har gjort ett fantastiskt jobb med karaktärerna och effekterna, allt är bara så otroligt snyggt. Rosa är den som sticker ut mest i filmen, och gör en riktigt övertygande och fin karaktär som går från smått naiv och oskyldig till en stark stridscyborg som funnit sig själv. Andra mindre roller som jag inte tagit upp görs av bland andra Jennifer Connelly som Chiren, Mahershala Ali som Vector och Ed Skrein som den kaxige och fåfänga cyborgen Zapan. Alla dessa gör ett gediget jobb men jag skulle säga att Rosa är stjärnan i Alita: Battle Angel.

Jag håller verkligen tummarna på att vi får se uppföljare i form av Alita: Fallen Angel och Alita: Avenging Angel. Det är något som Salazar har förhoppning på om tillräckligt många köper en fysisk utgåva av filmen. Den är dessutom idag Rodriguez mest inkomstbringande på hans långa meritlista. Man kan ju alltid hoppas, och att jag köper en fysisk utgåva är givet.

KÖP FILMEN HÄR

DVDBlu-ray4K Ultra HD