måndag 29 juli 2019

Some Like It Hot (1959) recension

Joe och Jerry är musiker som blir vittne till en uppgörelse mellan olika maffia-ligor och blir då tvingade att vara på flykt. Den bestialiska planen är att klä ut sig till kvinnliga musiker och gå med i ett kringresande kvinnoband. Detta har dock sina direkta nackdelar och särskilt när den förtjusande Sugar Kane Kowalczyk är oerhört charmerande.

Denna film är regisserad utav Billy Wilder som också låg bakom en del andra filmer på 50- och 60-talet så som Sabrina (1954), Flickan ovanpå (1955), Ungkarlslyan (1960) och Sunset Boulevard (1950). Som så många andra filmer från 50-talet så håller den ett väldigt högt tempo och jag upplever ofta att man måste hänga med mer i gamla filmer än vad man emellanåt behöver göra på nya. Tror det har att göra med att tempot är just annorlunda och att det är filmat på olika sätt. Detta är en oerhört snygg film att titta på med bra ljus och skärpa. Det är väldigt sällan det blir dåligt och till och med sängscenen på tåget då det är som mest personer på liten filmyta funkar alldeles utmärkt.

I rollen som Sugar får vi den legendariska Marilyn Monroe som både med sin skådis-, sång- och sensuella talang framför rollen galant. Hon känns som en person som verkligen bryr sig om omgivningen och dem runt i kring sig. Tony Curtis är bra i rollen som Joe och var skådistalang sätts på prov när han tillsammans med Jack Lemmon, i rollen som Jerry, spelar män som klär ut sig till kvinnor. Nog för att jag tror att ingen kvinna skulle gå på deras förklädnader men lite utav charmen med filmen är att dem är lite halvdåliga. Jack Lemmon ser i sin utklädnad ut att lätt passa in som en galen Batman-skurk. Han lyckas dock charma in sig hos den något framfusiga och naiva Osgood Fielding III spelad utav Joe E. Brown. Övriga skådisar sköter sig utan nämnvärda utmärkelser. När det gäller en del mindre roller i gamla filmer känns det ibland bara som att en del är sig själva än någon speciell roll när dem är med. Oftast sticker dem inte ut lika mycket som i nyare filmer.

Handlingen är enkel, kul, spännande och underhållande och håller i princip hela vägen ut men troligtvis så skulle dem blivit avslöjade direkt i verkligheten. Skämten med maffiafamiljerna är roliga också och smuggelscenen är kul. Förmodligen skulle nog ingen tjej gå med på det som sker i slutet kanske bara enbart med rätt förklaring men det är inte så troligt. Nåväl så är filmen kul och bör ses och den slår ganska många nya filmer på sitt lilla sätt. Se den.

1955 regisserade Billy Wilder The Seven Year Itch där den klassiska scenen när Marilyn Monroes vita klänning åker upp är med. Det är en ikonisk bild som ni kulturintresserade säkert har sett. 4 år efter den filmen så var Marilyn med i Wilders komedi-klassiker Some Like It Hot som tragiskt nog blev en av Monroes sista filmer innan hon gick bort som 36-åring 1962.

I Some Like It Hot har Marilyn birollen som den fantastiskt härliga Sugar Kane Kowalczyk som sjunger och spelar i en kvinnoorkester. Joe (Tony Curtis) och Jerry (Jack Lemmon) spelar också i en jazzorkester, men då de blir vittnen till ett gangstergäng som avrättar en massa personer så lyckas de fly efter att ha blivit upptäckta. Då inte på vilket sätt som helst, utan de klär ut sig till kvinnor och går med i Sugar Kanes kvinno-orkester. Samspelet mellan Curtis, Lemmon och Monroe är helt otroligt roligt när det uppstår tokigheter efter tokigheter. En av mina favoritscener är då det är fest uppe i Jerrys sovhytt på ett tåg vid läggdags. Eller Jerry och Jerry, från och med när han började spela kvinna så går han under namnet Daphne. Han får till en början besök av Sugar som direkt blev fascinerad och fäst vid Daphne och Josephine (Joe) som de nya tjejerna i orkestern. Då Sugar är lite glad i drickat så blir hon sugen på lite bourbon. Allt urartade med 12 tjejer i Daphnes våningssäng som dricker alkohol och äter kex när Josephine låg och sov i sängen under, och en Daphne som blir irriterad och vill ha Sugar för sig själv.

Väl på hotellet vid spelstället där orkestern ska spela så kommer dock Josephine på en idé, han ska försöka förföra Sugar genom att klä ut sig till en miljonär. Men hur ska han lyckas med att spela en sådan på ett trovärdigt sätt, och hur ska han lyckas smita undan resten av orkestern? Här kommer Osgood Fielding III (Joe E. Brown) in i bilden. Han är en miljonär med fin båt och hur mycket pengar som helst. Men inte är han lycklig för det. Osgood söker nämligen kärleken och vid första ögonkastet med Daphne så var han hooked. Från och med här uppstår det en massa roliga scener där Daphne till en början känner sig obekväm med att en mycket äldre man kommer med fräcka kommentarer och klappar på rumpan, för att till slut tycka om uppmärksamheten och alla smycket han får. Lemmons rörelser och minspel är grymt roligt och det är svårt att inte skratta när han ler brett likt Jokern i Batman-serien från 1966. Minspelet är även Curtis bra och rolig på med sina putiga läppar. En till som har putiga läppar är Monroe, och hon är väldigt rolig, söt och sensuell som den smått korkade Sugar Kane som alltid faller för fel män. Kan det kanske bli något mellan henne och Joe, som både lurar henne att han är Josephine och miljonären Shell Oil Junior?

Det här är en riktig klassiker som jag sett många gånger på tv under nyårsafton som barn och tonåring. Man kan tro att humorn kanske inte fungerar idag, men jag skulle våga säga att det är tidslös humor som ej kommer att gå ur tiden. Det snabba tempot mellan scenerna ger filmen ett fint flyt, även om det kan stanna upp ibland med fina sångnummer med Sugar Kane. Some Like It Hot är svartvit och jag tycker att det ger filmen klass och en viss känsla som passar bra med gangstertemat som är inbakat i filmen. Jag har inget att klaga på över bild-kvalitén på denna Blu-ray, däremot är ljudet rätt så lågt. Men det går ju alltid att höja. Jag tycker verkligen att ni som inte har sett filmen tidigare ska ge den en chans. Och ni som har sett den - se den igen! Jag blir åtminstone väldigt glad utav att se på den.