torsdag 4 juli 2019

Ralph Breaks the Internet (2019) recension

Ralph och Vanellope har fina och glada dagar som vänner. När Ralph gör en extrabana i den uttråkade Vanellopes racingspel så kraschar det. Nu behövs en ny ratt till arkadmaskinen för att hålla spelet igång annars förblir Vanellope och hennes spelkamrater arbetslösa. Kan lösningen finnas i det nyinstallerade wifi:et som leder direkt ut på internet?

Denna Disney-film regisserad utav Phil Johnston (Zootropolis, Grimsby) och Rich Moore (Zootropolis, Futurama) är uppföljaren till Wrech-It Ralph (2012) vilken var ett tag sedan jag såg så jag kommer inte ihåg så mycket utav den mer än att den var ganska så rolig och rätt snyggt animerad. Uppföljaren är inte heller ett undantag på den fronten. Det har skapats rätt så schyssta miljöer för hur Internet skulle kunna funka för filmens karaktärer och ser ut som en jättestad där dem inloggade människorna ser ut som Bobbleheads-gubbar utav sig själva. Varenda del utav internet som t.ex. YouTube har en massiv byggnad som om det vore ett företag (vilket det är) som bara är stationerat där. Man transporteras via fordon som direkt tar en dit man vill när man klickat vart man vill komma. De olika variationerna på stadens delar är snyggt att få se och dem har t.o.m. fått till den mörka sidan av internet på ett snyggt sätt. Den här filmen är också rolig men jag har för mig att jag tyckte ettan var roligare alternativt så är det bara helt andra sorts skämt i denna film.

Skämtande om like-besatthet och levande sökmotorer ihop med internetvirus tillhör nog dem bästa grejerna. Annars finns filmens bästa skämt inbakat rätt fyndigt. Nästan som att det vore gömt med flit.

Röstskådisarna sköter sig bra, både John C. Reiley som Ralph och Sarah Silverman som Vanellope. Ralphs naiva, godhjärtade och enkla personlighet passar Johns röst utmärkt till såsom Sarahs passar till den barnsliga, uttråkade och spänningssökande Vanellopes. Nämnas bör även Gal Gadot som gör rösten till den coole, rättvise och svårimponerade Shank.

Filmen behandlar bl.a. det svåra och fina med vänskap och att den ändras hela tiden och att det måste ske för att det är en del utav livet. Allt kommer inte alltid vara som det alltid har varit utan väldigt mycket långt därifrån och vänskapen sätts då på prov och kollar om man ändå ställer upp för varandra när den kräver det. En annan sak som filmen tar upp är det svåra med internet. För- och nackdelar som det har med sig med allt som finns där så som sociala medier, auktionssidor, virus och darknet m.m.

Det är dock en väldigt rolig film men inte alls lika rolig som ettan och det säger jag utan belägg för hur mycket jag skulle skratta utav ettan om jag såg den nu. Filmen kan helt klart ses separerat från den första filmen eftersom några utav relationerna mellan vissa karaktärer som är med i den första är med så lite i denna och funkar mer som bikaraktärer än något annat. Det även fast dem hade större roller i första filmen. Ta och se den och du lär åtminstone bli underhållen och få dig ett gott skratt eller två.