torsdag 11 juli 2019

Fighting with My Family (2019) recension

Saraya ”Paige” Knights familj är alla wrestlare som sätter upp egna shower. Tillsammans med sin bror, Zak ”Zodiac” Knight så drömmer hon om att en dag komma till WWE och bli en stjärna i deras Main-shower. En dag kommer WWE till London för en show och medan dem är där så kan lokala wrestlare pröva lyckan att bli antagna. Paige får chansen istället för sin bror och nu sätts hela familjen på en stor prövning.

Den här filmen är regisserad utav Stephan Merchant och bygger på WWE-wrestlaren Paige dröm om att nå sitt mål. Han har verkligen lyckats få till en genuint härlig känsla och stämning både när det är allvar och djupt så som det är roligt och ärligt. Filmen är mycket snyggt filmad och miljöerna får mycket bra ljussättning när det såväl är en scen med familjesoffa-häng eller ett halvsunkit gym då den lite halv-dammiga stämningen infinner sig. Det är nästan som att man kan se att svetten har torkat in.

Vad gäller manusbiten så funkar det mer en väl som en historia om någon som vill följa sin dröm och med genuint äkta karaktärer där språket inte är konstlat utan att det verkar  bygga på hur dialog och snack verkligen kan ha för jargonger om man är uppvuxen i en fattig och halv-kriminell miljö. Jag vet för lite om Paige riktiga liv för att kunna ifrågasätta hur vida filmen bygger på hur allt egentligen gick till men som vanligt finns det säkert saker som är väl anpassat till film.

Skådisarna sköter sig oerhört bra och levererar det dem ska på ett näst intill exemplariskt sätt. Ingen av dem verkar fejk och levererar genuin äkthet utan dess like. Nämnas särskilt bör Nick Frost, Florence Pugh och Jack Lowden. Nick Frost spelar den filterlösa och förvirradea pappan Ricky Knight med ett kriminellt förflutet men med ett hjärta större än många andras. Florence Pugh spelar den sköra men ansvarsfulle- och vilsne målinriktade Paige. Jack Lowden levererar en självklart självsäker men labil och hjärtlig Zak Knight. De övriga skådisarna levererar sina roller exemplariskt och med stor genuinitet. Vince Vaughn är också bra som den oerhört stränga men hjärtliga tränaren Hutch. Det är även kul att se The Rock spela sig själv som gör att filmen får lite meta-känsla.

Jag gillar också humorn som uppstår i att karaktärerna är levande, äkta och inte tillspetsade och några favoritscener är när Ricky Knight sitter med Union Jack och han frågar om han kan tänka sig att få ett stållock till en soptunna i huvudet och han frågar hur det känns och vidare får smaka på det. En  annan favorit är Christmassacre-scenen. Det var länge sedan jag såg en sådan här genuin och hjärtlig film om människor som bryr sig om varandra på ett äkta sätt och där ingen utav karaktärerna verkar konstlad. Jag satt många stunder med tårar i ögonen. Du ska definitivt se den p.g.a. det men också för att du kan få en inblick i wrestling-världen på ett annat sätt och dessutom få lära dig att det inte alltid är lätt att hitta sin plats och veta vad man är bra på. Det går att följa sina drömmar om man jobbar riktigt hårt. En mycket bra film.

Fighting with My Family är wrestlaren och världens mest välbetalda skådespelare Dwayne The Rock Johnsons stora passionsprojekt de senaste åren. Han ville ha ut Paiges berättelse på bioduken och gick då in och producerade filmen. Detta är den första filmen på 10 år från WWE Studios som gick upp biograferna där 12 Rounds (2009) med John Cena i huvudrollen var den senaste följt av många direkt-till-video- och streamingtjänster-filmer de senaste åren.

Den här filmen bygger på dokumentären The Wrestlers: Fighting with My Family (som ni kan se på här) från 2012 där vi får en riktig och opolerad bild av Knight-familjen, där filmen inte helt oväntat blir smått polerad och "hollywoodifierad", dock på ett snyggt sätt av den otroligt långa britten Stephen Merchant i regissörs-stolen. Knight-familjen är inte som andra familjer i Norwich, England. Det är en familj bestående av wrestlare med den egna wrestlingföreningen World Association of Wrestling. Vi har mamma Julia Sweet Saraya Knight (Lena Headey), fadern Patrick Rowdy Ricky Knight (Nick Frost), bröderna Roy Zebra Kid Knight (James Burrows) och Zak Zodiac Knight (Jack Lowden) och sist och inte minst dottern Saraya (Florence Pugh) som filmen kretsar kring. Under denna period wrestlades hon under namnet Britani Knight. Hela familjen följde glatt WWE på tv och då det skulle bli uttagning till utvecklingsprogrammet NXT när den amerikanska federationen var på plats i London med SmackDown Live så tvekade inte Saraya och Zak på att ge sig dit. Saraya blev en av de som gick där ifrån med ett leende på läpparna efter att hon blev uttagen och en av de som skulle få komma till USA och utvecklas i både ringen och i sin karaktär. Väl i WWE Performance Center så tog hon sitt nya ringnamn Paige efter karaktären med samma namn i tv-serien Charmed vilket coachen Hutch Morgan spelad av Vince Vaughn gjorde sig lustig över.

Florence Pugh har lite av samma charm och karisma som den riktiga Paige, och som den bleka och gotiska britten som många gjorde sig lustiga över kände hon sig inte helt hemma i Florida med alla trimmade och snygga modeller och cheerleaders som befann sig i NXT:s träningslokaler. Hon förmedlar sorgen över att vara ifrån sin familj väldigt bra och vi får se henne komma med spydiga och sköna gensvar på kommentarer hon får om hur hon låter och ser ut. Vi får även en inblick i hur de har det där hemma i WAW-ringen där brodern tränar ungdomar och barn i sporten. Zak hyser dock ett agg mot sin lillasyster som fick drömmen han hade haft sedan 7-årsåldern att gå i uppfyllelse. Paige som började wrestlas som 13-åring fick alltså redan som 18-åring en chans i NXT och WWE och det gnagde på hans psyke samtidigt som han fick reda på att hans tjej var gravid och att han snart skulle bli en pappa. Kan han kanske till slut omfamna sin lillasyster likt resten av familjen och vara stolt över henne och hennes succé i branschen?

Vad vore en film om wrestling som är producerad av The Most Electrifying Man in All of Entertainment vara, om han nu själv inte skulle dyka upp? Självklart får vi se Dwayne gestalta sin wrestling-persona The Rock i några små scener där han är väldigt rolig och kör sina one-liners. Jag måste även lägga till att jag tycker att det är bra att han är på omslaget till filmen då folk som inte är insatta i WWE kanske blir intresserade av att se den för att han är med (även om det kanske är i det minsta laget). Smart marknadsföring kallas det, och det är trots allt inte hans film utan Paiges vilket han poängterat. Wrestling with My Family är en bra och underhållande biografi-film med mycket humor som jag verkligen kan rekommendera er att se, även ni som inte gillar wrestling hittar nog något underhållande i de genuina och hjärtvärmande karaktärerna.

Paige är idag 26 år och fick 2018 gå i pension efter en nackskada som gjorde att hon aldrig någonsin får wrestlas mer. Det är otroligt tragiskt, så den här filmen om hennes början känns väldigt viktig att den lever vidare i denna form. Efter att jag tittade klart på Wrestling with My Family så kunde jag inte undvika att även se dokumentären igen för tredje gången och därefter WWE Chronicle-avsnittet om Paige för den andra gången (ni kan se avsnittet på YouTube här). Nu får jag bara ge henne lyckoönskningar i rollen som manager till Asuka och Kairi Sane i veckoavsnitten av Raw och SmackDown Live. This is Your House!

KÖP FILMEN PÅ DISCSHOP HÄR