torsdag 27 juni 2019

WWE 365 - Alexa Bliss (2019) recension

Den 23:e juni gick pay-per-viewen Stomping Grounds (som vi kommer att skriva om) och den följdes av det tredje avsnittet av WWE 365 där det första avsnittet kom 2017 och vi fick följa Kevin Owens, och året därpå handlade det om AJ Styles år. I årets avsnitt får vi följa Lexi Kaufman, eller The Goddess Alexa Bliss som hon är mer känd som. Jag var fram tills för några veckor sedan orolig över om man någonsin skulle få se henne i ringen igen. Detta på grund av en allvarlig hjärnskakning.

Dokumentären börjar med att Alexa pratar om då hon var med i NXT, som man kan säga är som en underdivision till Raw och SmackDown, där många wrestlare börjar innan de hamnar i main rostern. Där användes hon till en början som en "valet", vilket vill säga ögongodis, support och talare för wrestlarna hon gick in mot ringen med. Efter detta visas det klipp från den tiden och den kvinnliga berättarrösten Maria Menounos berättar om när Bliss blev draftad till SmackDown och blev den första kvinnan att bli både SmackDown Women's Champion och Raws Women's Champion på en och samma gång. Hon lade ner mycket tid på att utvecklas i både ringen och sin karaktär. Bliss var från början en glittrig cheerleader-baby face i NXT för att sedan utvecklas till en fantastisk och kaxig heel (bad guy), och detta var hennes räddning att få vara kvar i WWE. Hon kanske inte är den tekniskt bästa kvinnan på wrestling, trots att hon har en karriär som gymnast i bakfickan, men att hon är en bra talare och entertainer kan man inte ta ifrån henne. Hon är en av mina personliga favoriter.

Alexa Bliss nu och då.
Vi bjuds på en väldigt bra inblick i hennes liv redan från dag 1 i dokumentären där hon berättar om hur mör hon är i kroppen inför WrestleMania då hon i början av 2018 var Raws Women Champion, vi får se henne släpa på en stor resväska och skriva autografer. Jag förundras verkligen över vilket hektiskt liv det måste vara att nästan resa runt i 365 dagar om året utan mycket tid hemmavid. När man ser Alexa se överlycklig ut då hon testar sin entré till WrestleMania där hon skjutsas upp i luften på en pelare så märker man hur genuint hon älskar sitt jobb, och följer där efter upp med att berätta om sin storyline med Nia Jax som handlade om body shaming, där hon spelade en mobbare. Hon berättar samtidigt om hur hon själv, likt Nia blev mobbad i skolan och fick anorexia i tonåren. Det blev en kontroversiell och emotionell story då allt kändes verkligt. Nias specialgrepp Samoan drop på Alexa gjorde Nia till den nya Raw Women's Champion. Då hon och Nia i verkligheten är bästa vänner inom WWE så tyckte hon att det var en viktig story som berättades där det visar sig att det aldrig är okej att mobba. Alexa tar även upp rykten om att hon skulle ha satt in silikon i tuttarna, och berättar här helt öppet att hon gjorde det redan som 17-åring då hon mådde psykiskt dåligt med anorexin och kände sig som en 7-årig pojke i kroppen. Hon ångrar det inte alls då hon fick tillbaka sitt självförtroende och hon började äta igen. I denna scen som utspelar sig på dag 5 så får vi följa med henne på operationen för nya implantat då det rekommenderas att de byts ut ungefär vart tionde år. Dag 75 så får vi se henne som andra kvinnliga vinnaren någonsin att vinna Money in the Bank-kontraktet. På denna show hade hon bjudit in sin bästa vän Erin som hjälpte henne komma ut sitt självskadebeteende och bli frisk. Då Alexas karaktär är baserad på den typen av mobbartjejer man ser i filmer som Mean Girls och från hennes verkliga liv så är det alltid härligt att se när hon i verkligheten är raka motsatsen. Det visar bara på hur bra hon lever sig in i sin roll.

Utöver detta får vi se henne åka hem till Ohio där hon växte upp och träffa gamla vänner och hitta på saker som hon gjorde i tonåren så som att gå på zoo, höra att hon skulle få en match mot Trish Stratus under pay-per-viewen Evolution, WWE:s första gala med endast kvinnor. Då Alexa såg på Trish matcher när hon växte upp så var hon otroligt exalterad över denna match med sin idol. Hon blev tyvärr skadad under matchen mot Ronda Rousey under pay-per-viewen Hell in a Cell i september 2018. Skadan visade sig ha gett henne hjärnskakning. Detta var en match jag personligen såg fram emot, så det var lite jobbigt att se henne så besviken och ledsen över att inte kunna göra matchen på det historiska Evolution-eventet, mer än att stå vid ringsidan. Ju mer tiden gick desto oroligare blev hon över ifall hon någonsin skulle få komma tillbaka, men att hon samtidigt förstod att det var viktigt att ta ett uppehåll då man trots allt bara har en hjärna. Hennes charmiga mor är läkare, och vi får träffa henne och Alexas gris och se huset som hon köpte till sina föräldrar.

Den 7:e januari i år så fick Alexa som första kvinna en egen talkshow i Raw, A Moment of Bliss. Jag älskar verkligen att hon fick detta tillfälle att komma tillbaka och hålla sin karaktär vid liv, och efter många månader med läkarbesök så var hon äntligen tillbaka i ringen under Royal Rumble, och fick där efter vara värd på WrestleMania. Denna WWE 365 var väldigt insiktsfull och intressant, och det var kul att följa Little Miss Bliss resa under ett år. Hon gjorde många saker som första kvinna i WWE, så det var bara passande att hon var den första att få en 365-dokumentär.