A Simple Favor (2018) recension

Stephanie Smothers är singelmamma och driver en vlogg med matlagningstema. Hon har ett barn på samma förskola som Emily Nelson. Efter några sammanstötningar vid hämtning och lämning utav barn blir dem snart vänner och detta leder till att Stephanie får hämta hem Emilys barn med. Vid ett sådant uppdrag försvinner Emily och ingen vet vart hon tagit vägen. En mor kan ju inte bara försvinna.

Denna Paul Feig-regisserade film är nog så spännande ända in i det sista och det med älskvärda karaktärer, miljöer och humor får den en att känna sig intresserad utav även dem små detaljerna i filmen. Mycket har säkert att göra med att Anna Kendrick gör en lysande Stephanie Smothers som både är blyg, korrekt och drivet nyfiken på saker i en nördig look. Jag satt och blev lite småkär i hennes karaktär och det är ganska lätt att charmas utav henne. Dessutom docksöt på det. Blake Lively levererar en klockren cool överklasstjej i Emily Nelson och levererar den ena självklart uttråkade coola kommentaren på den andra med en del hänvisningar åt att allt inte står helt rätt till. Samspelet med Anna är bra och övertygande och Emily verkar vara den personen som bara Stephanie kunde drömma om att bli kompis med. Henry Golding lyckas leverera en kärleksfull men tråkig, med ett djup instängd i hans plågade själ, Sean tillika Emilys man. Övriga karaktärer är bra och bidrar emellanåt med en hel del humor. Värt att nämna är den oerhört avslappna polisen Summerville som spelas utav Bashir Salahuddin som värkar vara både förstående, sarkastisk och ödmjuk i det mesta.

Handlingen tar en med på en resa och i och med att det alltid finns moment som för den framåt så blir det aldrig tråkigt utan det finns alltid något som händer och berättas. Den tar oss också med på trevliga miljöer om så snygga till lite mer creepy och strikta sådana. Allt är allt som oftast snyggt ljussatt och man vill se mer. Filmen innehåller ett oerhört snyggt soundtrack med en hel del franska låtar som jag dock inte kan namnen på men det gör inget så länge dem passar i filmen.

En skulle kunna säga att frågemässigt handlar filmen om vad man vet om människor och vad livet bjuder där till. Vad vet man egentligen om människorna i sin omgivning och när börjar man egentligen lära känna en människa? Lär vi oss det över huvud taget eller skrapar vi bara på en variant utav djupet? Det är ganska häftigt att en sådan här film kan väcka sådana frågeställningar men det är ju ofta så. Vi människor är så mycket och ändå vet vi så lite.

Det här var klart en mycket stor och god överraskning som film och jag skulle definitivt kunna sätta mig ner och se den en gång till på direkten. Du bjuds på en mycket underhållande resa med intressanta frågeställningar i bakgrunden. För du kan ju också se det som underhållning.

Efter floppen med Ghostbusters-rebooten (2016) så var det härligt att se Paul Fieg regissera denna kriminaldrama/
komedi som bygger på Darcey Bells novell med samma namn. Filmen öppnar upp med ett snyggt 60-tals-inspirerat intro med fransk musik som sätter tonen.

Stephanie Smothers (Anna Kendrick) är en ensamstående förälder som driver en vlogg riktad mot andra ensamstående mammor, där kommer hon med tips och tricks på matrecept. Hennes son Joshua vill en dag leka med sin kompis Nicky efter skolan, och det är nu Stephanie träffar den mystiske och coola överklassbruden Emily Nelson (Blake Lively), hon gillar att klä sig i exklusiva märkeskläder och bor i ett flott hem. Stephanies och Emilys personligheter är extremt olika vilket bygger upp ett väldigt intressant och kul samspel mellan tjejerna, där Stephanie är väldigt pryd och ordningsam så är Emily en svärande brud som gillar att dricka martinis mitt på ljusa dagen och lyssna på Brigitte Bardot och Serge Gainsbourg. Hon och hennes man Sean Townsend (Henry Golding) är dock inte så förmögna som man först kan tro, och det är även något Emily är öppen med. Det är väldigt lätt att bli charmerad och tycka om karaktärerna.

Jag tycker verkligen att skådespelarna är perfekt rollbesatta i A Simple Favor, från huvudrollerna ner till mindre biroller. Här fastnade jag speciellt för Darren (Andrew Rannells) som den nyfikne föräldern i skolan, till Emilys ex-flickvän Diana (Linda Cardellini) som spelar väldigt övertygande som den smått alkoholiserade och besatta konstnären som fortfarande inte har kunnat släppa Emily helt. Kendrick har vi sett är fantastisk på att spela nördig och awkward sedan tidigare, och här känns hon verkligen perfekt. Är hon så pryd som man först kan tro, eller finns det en hemlighet och mörker i henne? Lively är även hon fantastisk med sina tjusiga kläder och svärande mun med många störtsköna repliker. Vad får hon ut av vänskapen med Stephanie, och vise versa? Henry Golding gör ett riktigt bra jobb som den charmiga föredetta författaren, och även barnen gör ett grymt jobb, speciellt Emily och Sean's son Nicky (Ian Ho) tyckte jag var rolig.

Filmen bygger hela tiden upp spänningen och den håller ett högt tempo och blir aldrig tråkigt då man inte riktigt kan förutse vad som hända skall, även fast det är kul att spekulera ifall man är på spåret. Jag skulle säga att det är Paul Fiegs bästa film sedan The Heat (2013) och jag hoppas han samarbetar mer med Kendrick och Lively i framtiden. Och även gör fler filmer inom genren.